Diskovi za sigurnije kočenje

Kočnice i kočioni sustavi od svojih početaka u automobilskoj industriji nezaobilazan su dio sigurnosti vozila uz potrebu zadovoljenja zakonskih normi.

Govorimo li o sigurnosti vozila, mnogima je na prvome mjestu pomisao na kočnice. Donosimo priču o kočnicama od početaka do današnjih dana, u čemu je veliku ulogu imao i talijanski Brembo čije proizvode prodaje Auto Krešo.

Kočnice i kočioni sustavi od svojih početaka u automobilskoj industriji nezaobilazan su dio sigurnosti vozila uz potrebu zadovoljenja zakonskih normi. Počeci automobilske industrije vezani su uz vozila slična kočijama po vanjskim obilježjima, a njihov sustav kočenja bio je vrlo jednostavan. Komad drvenog bloka preko poluge se pritiskao na okovani dio kotača te se vozilo zaustavljalo trenjem. Gdje god postoji trenje, tamo se pojavljuje i temperatura. Pojava i odvodnja topline predstavljat će cijelo stoljeće velik izazov za inženjere. Odgovori su bili različiti, baš kao i stupanj učinkovitosti.

Problematično zaustavljanje

Na početku dvadesetoga stoljeća u Americi se testiraju kočnice s obavijajućom čeličnom trakom, jednostavan sustav u kojem je bubanj pričvršćen na osovinu obavijen čeličnom trakom koja se pomoću pedale zateže te time stišće i koči osovinu. Ovakav vanjski sustav imao je ozbiljnih problema zbog ulaska nečistoće, a konstrukcijski nije bio primjeren za kočenje vozila koje se unatrag kretalo nizbrdicom pa je suvozač nerijetko trebao iskočiti s komadom drveta i podmetnuti ga pod kotač kako bi se vozilo zaustavilo.

Do pojave bubnjeva sa svim unutarnjim elementima zaštićenima od vanjskih utjecaja nije bilo govora o učinkovitim i pouzdanim kočnicama. Uz nekoliko poboljšanja sustav je bio potpuno prihvatljiv. Kočnice s bubnjevima su dugi niz godina, a ponegdje i danas, na stražnjoj osovini automobila bile pouzdano i jeftino rješenje. Kako su se razvijali motori te povećavale snaga i brzina vozila, u jednom trenutku bubanj kočnice više nisu bile dovoljne. Sljedeće rješenje bili su kočioni diskovi s pripadajućim kliještima i pločicama.

Diskovi od sivog lijeva

Brembo diskovi oduvijek su u vrhu po učinkovitosti, a iznimno bogatu ponudu možete pronaći u Auto Krešo poslovnicama. Prvi diskovi bili su klasični, napravljeni od sivog lijeva, jednostavnog oblika, dobrih kočionih osobina s bitno većom učinkovitošću od bubanj kočnica. Povećanjem učinkovitosti kočionih sustava dolazi do povećane proizvodnje topline uslijed trenja pa se pojavila potreba za dodatnim hlađenjem. Rješenje je pronađeno u tzv. ventiliranim diskovima.

Kod ventiliranih diskova dvije tarne površine diska odvojene su nizom kanala kroz koje struji zrak. Strujanjem zraka kroz disk postiže se dodatna odvodnja topline tako da se na disk pojačanim kočenjem moglo dovoditi više hladnog zraka bez ikakvog rizika od zatajivanja kočionog sustava. Problem je predstavljao i tzv. odrib, prašina koja nastaje odvajanjem materijala kočione pločice i manjim dijelom diska. Odrib je smanjivao efikasnost kočenja jer je proizvodio efekt klizanja površine po površini. Tome se doskočilo graviranjem različitih oblika kanala po tarnoj površini ili bušenjem rupica koje su imale ulogu čistača-skupljača odriba.

Keramika za najskuplje

Prije četrdesetak godina za zaustavljanje vozila srednje klase po suhoj podlozi sa 100 km/h trebalo je pedesetak metara što se smatralo dobrim rezultatom. Prije dvadesetak godina to se spustilo na 42-44 m, a u današnje vrijeme dobar rezultat je dužina od 37-38 metara. Današnji supersportski automobili zaustavljaju se pri istoj brzini za tridesetak metara, a tako dobar rezultat duguju kvalitetnijim, ali znatno skupljim materijalima diskova i kočionim sustavima. Neka od rješenja predstavljaju kompozitni materijali i danas sve prisutniji keramički diskovi. Cijena kompleta keramičkih diskova je oko 50 tisuća eura za jedno vozilo, a trajnost im je neograničena.

Kod luksuznih automobila postoji još jedno hvale vrijedno rješenje iz Bremba, a to su tzv. stupovi kod ventiliranih diskova. Stupovi omogućuju veću trajnost diska uz smanjenu mogućnost pojava napuklina na površini zbog kojih je neophodna zamjena. Stručnost automehaničara i savjesno održavanje dat će najbolji mogući rezultat uz maksimalnu trajnost diska. Zatrebate li dodatne informacije o Brembo proizvodima, slobodno se obratite djelatnicima u Call centru na besplatan broj 0800 250 800.

Written by

Comments are closed.